Historiek en

DPG Media is de nieuwe naam voor MEDIALAAN – de Persgroep Publishing

Gebouw Antwerpen_logo

MEDIALAAN – de Persgroep Publishing kreeg op donderdag 23 mei 2019 een nieuwe naam: DPG Media. Ook De Persgroep (holding) en de Nederlandse poot van De Persgroep worden DPG Media. Hiermee zet De Persgroep een nieuwe stap in haar 30-jarige geschiedenis.

MEDIALAAN en de Persgroep Publishing smelten samen op 1 januari 2019

Vlaggen MEDIALAAN en de Persgroep Publishing

De Persgroep, die volledige eigenaar is van de Persgroep Publishing, wordt in 2018 ook de enige aandeelhouder van MEDIALAAN. Beide organisaties smelten daarmee op 1 januari 2019 samen tot één mediabedrijf.

In het nieuwe mediabedrijf zullen de verschillende nieuwsredacties samenwerken - daarvoor wordt News City opgericht. Het gaat om de redacties van onder andere Het Laatste Nieuws, HLN.be, VTM NIEUWS, De Morgen, HUMO en Dag Allemaal. News City brengt hiermee de redacties letterlijk samen onder één dak en zal zich vestigen in Antwerpen. De verhuis staat gepland in het najaar van 2019.

Lancering VTM KIDS en VTM KIDS JR

In 2018 maken VTMKZOOM en KADET plaats voor twee nieuwe merken op kindermaat: VTM KIDS en VTM KIDS JR

VTM KIDS is de zender voor oudere kids, waarop veel programma’s van eigen bodem te volgen zijn - maar ook internationale successen op kindermaat. VTM KIDS JR brengt vooral populaire animatiereeksen voor de allerjongsten.

2015 - 2018

Sfeerbeeld magazines flatlay

In deze periode investeert de Persgroep Publishing in enkele sterke merken. Het bedrijf zet vooral in op de tijdschriftenmarkt en neemt onder meer HUMO, Story, TeVe-Blad en Primo over.

Sfeerbeeld Mobile Vikings

In 2016 transformeert de voormalige mannenzender Acht tot CAZ.

Met de virtuele netwerkoperator Mobile Vikings komt er bovendien een extra telco-merk in het bedrijf. Mobile Vikings daagt - met haar focus op mobiele data - de status quo in de telco-wereld uit. Samen met haar Viking-community gelooft Mobile Vikings dat telecom anders moet en kán werken.

VTM & Qmusic lanceren in 2015 samen met Belfius een nieuw project voor het goede doel - Rode Neuzen Dag - waarmee ze geld inzamelen voor jongeren die psychologische hulp nodig hebben. Rode Neuzen Dag wil zoveel mogelijk geld inzamelen, maar ook het taboe rond psychische problemen doorbreken. Ondertussen is Rode Neuzen Dag al aan zijn vierde editie toe met als vaste ingrediënten humor, de verkoop van rode neuzen én een grote slotshow.

VMMa wordt MEDIALAAN

Onthulling nieuwe naam MEDIALAAN

In 2014 wordt de voormalige VMMa (Vlaamse Media Maatschappij) omgedoopt tot MEDIALAAN, een knipoog naar het adres van de hoofdzetel (Medialaan 1 in Vilvoorde). In de jaren die volgen investeert MEDIALAAN in het uitbreiden en versterken van haar merken.

Stievie wordt gelanceerd in 2013 en maakt het mogelijk om via smartphone of tablet naar tien Vlaamse zenders te kijken, live en uitgesteld. De lancering is een symbolische dag in televisieland omdat de drie grote Vlaamse omroepen VRT, SBS en VMMa hun aanbod bundelen.

Met de overname van Vitaya in 2010 heeft VMMa vijf televisiezenders. De lifstylezender mikt voornamelijk op vrouwen en scoort met ontspannende series, films en programma’s met tips & inspiratie.

Dankzij kinderzender VTMKZOOM krijgen ook de jongste kijkers hun eigen plekje

Oud logo VTMKZOOM

Kijkers tussen 2 en 12 jaar oud krijgen met de nieuwe kinderzender hun eigen plekje in 2009. Ondertussen zijn er binnen het mediabedrijf twee zenders voor de jongste kijkers: VTM KIDS en VTM KIDS JR. Naast het tv-aanbod op kindermaat zijn er ook een interactieve website en events.

Joe DJ's

In 2007 komt radiostation 4FM in handen van VMMa (de nieuwe naam van de Vlaamse Media Maatschappij sinds 1999). In 2009 wordt de zender omgedoopt tot het huidige Joe.

Datzelfde jaar investeert VMMa ook in een nieuwe sector: samen met KPN Group wordt het telco-merk JIM Mobile opgericht.

Sfeerbeeld drukpersen EPC

In maart 2006 rolden de eerste kranten van de nagelnieuwe drukpersen in het Eco Print Center (EPC) in Lokeren. Het EPC werkt volgens een milieuvriendelijke procedure, waterloos drukken.

Oude screenshot van HLN.be

In augustus 2003 gaat HLN.be voor het eerst online, op dat moment als enige nieuwssite in België met een eigen nieuwsredactie. In december 2004 is de website met meer dan 700.000 unieke bezoekers op maandbasis voor het eerst de grootste nieuwssite van ons land.

Qmusic gaat de ether in met de Deckers en Ornelis Ochtendshow

Op 12 november 2001 om 6u ’s ochtends is het grote moment aangebroken

De traditie van een straffe ochtendshow en een radiozender met luisteraars in de hoofdrol is met de komst van Qmusic voor de komende jaren gezet.

Sfeerbeeld ka2 - revenge of the green dragons

Op 30 januari 1995 wordt met Ka2 het tweede commerciële televisiemerk gelanceerd. Na enkele naamswijzigingen is het merk vandaag gekend als Q2, de televisiepoot van de radiozender Qmusic.

In 1991 zendt VTM de eerste Vlaamse soapserie Familie uit. Sommige acteurs zoals 'de bomma', actrice Annie Geeraerts, zijn er al van aflevering één bij.

Cover van De Morgen uit 1989

De krant De Morgen wordt in 1989 overgekocht door De Persgroep. In mei 1989 komt Christian Van Thillo aan het roer.

In de jaren die volgen breidt De Persgroep sterk uit, niet alleen in kranten maar ook in magazines, met bijvoorbeeld de lancering van Goed Gevoel in 1992.

De allereerste uitzending op VTM vindt plaats op 1 februari 1989

Het eerste VTM NIEUWS wordt gepresenteerd door Nadine De Sloovere en Dany Verstraeten.

De Vlaamse Televisie Maatschappij (VTM) wordt opgericht

Mike en Guido bij de opstart van VTM

De start van VTM in 1987 betekent het einde van het monopolie van de publieke omroepen in België en de introductie van private televisie. VTM wordt opgericht door 9 uitgevers, waaronder De Persgroep, die elk 11,1% van de aandelen bezitten.

Oude cover van Dag Allemaal magazine

De familie Van Thillo neemt 66% van de aandelen van Hoste nv over in 1987, om uiteindelijk alle aandelen in haar bezit te krijgen. De naam van de uitgeverij verandert in De Persgroep. De familie Van Thillo gaf op dat moment al de tijdschriften Joepie (1973) en Dag Allemaal (1984) uit. Hoste nv brengt naast Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet ook tijdschriften uit als Blik, Kwik, Zondagsnieuws, De Post en Het Rijk der Vrouw.

Voorpagina van De Nieuwe Gazet

Uitgeverij J. Hoste nv neemt een meerderheidsparticipatie in De Nieuwe Gazet, in 1963 volgt de volledige fusie met Het Laatste Nieuws. Om mee te zijn met de nieuwste ontwikkelingen zijn er zware investeringen nodig. De familie Van Thillo treedt toe als nieuwe aandeelhouder. Intussen breidt de uitgeverij haar activiteiten verder uit en worden er verschillende magazines opgericht.

Het ontstaan van Het Laatste Nieuws

De eerste mijlpaal in de geschiedenis van de Persgroep Publishing
Eerste uitgave van Het Laatste Nieuws 1888

De krant Het Laatste Nieuws verschijnt voor het eerst op donderdag 7 juni 1888, onder leiding van een comité ondernemende Vlamingen, onder wie Julius Hoste senior.