Cookiebeleid

Laatste update: 31 augustus 2020

DPG Media België maakt gebruik van online technologieën die het toelaten om het gebruiksgemak van onze websites en apps te verhogen en onze diensten zo interessant mogelijk te maken. Zulke technologieën, zoals pixels, tags, SDKs en cookies,  die gegevens ophalen van of opslaan op je toestel, noemen we kortweg “cookies”. 

We vinden het belangrijk dat je begrijpt welke cookies we precies gebruiken, waarom we dit doen, met wie we hiervoor samenwerken en hoe je jouw cookie instellingen kan beheren. Al deze informatie kan je terugvinden in dit Cookiebeleid. Het is van toepassing op alle websites en apps van DPG Media België, met uitzondering van onze website www.dpgmedia.be waarvan je de Cookieverklaring hier kan lezen.

DPG Media neemt deel aan het IAB Europe Transparency & Consent Framework dat van toepassing is op het uitleveren van (gepersonaliseerde) advertenties. Hierbij voldoen we aan alle binnen het IAB vastgelegde specificaties en policies. Om je toe te laten je cookie instellingen te beheren, maakt DPG Media gebruik van het Consent Management Platform Sourcepoint met identificatienummer 6. 

1. Wat zijn cookies? 

Cookies zijn kleine tekstbestandjes die op je computer, smartphone, tablet, digitale TV box of smart TV geplaatst worden. In die kleine tekstbestandjes is informatie opgenomen, vaak een uniek identificatienummer, dat je browser of toestel uniek identificeert. Dit laat ons toe om meer te weten te komen over jou, je gebruik van onze websites en apps, of je voorkeuren en interesses. Hoe we die informatie precies mogen gebruiken, dat bepaal jij zelf via je cookie instellingen op al onze sites en apps. 

Op websites en in apps van DPG Media worden niet enkel cookies gebruikt. Zo gebruiken we tevens andere technologieën zoals pixels, tags, SDKs en andere trackers. In principe komen deze technologieën wel steeds op hetzelfde neer: het ophalen en bijhouden van informatie op je toestel. Vandaar dat we doorheen dit Cookiebeleid de populaire term “cookie” blijven gebruiken waarmee we ook alle gelijkaardige technologieën bedoelen. 

2. Waar gebruikt DPG Media cookies? 

Bij DPG Media gebruiken we cookies op al onze websites en in al onze apps. Concreet gaat het om de websites en apps van de volgende merken: 

Televisie

  • VTM (1, 2, 4 en 4) en vtm.be
  • VTM GO en vtm.be/vtmgo
  • VTM KIDS en vtm.be/vtmgo-kids
  • VTM Koken en koken.vtm.be
  • VTM Tickets en vtmtickets.be

Radio

  • Qmusic en www.qmusic.be 
  • Joe en www.joe.be
  • Willy en www.willy.be
  • Google Home Actions: “Qmusic” & “Joe - All the way” 
  • Amazon Alexa Skills: “Qmusic” & “Joe - All the way"

Nieuwsmedia

  • Het Laatste Nieuws/HLN en www.hln.be 
  • De Morgen/DM en www.demorgen.be 
  • 7sur7 en www.7sur7.be 

Magazines

  • Humo en www.humo.be 
  • Dag Allemaal en www.dagallemaal.be 
  • TV Familie en www.tvfamilie.be 
  • Story en www.story.be 
  • Goed Gevoel en www.goedgevoel.be 
  • TeVe-Blad en www.teveblad.be 
  • PRIMO en primo.eu 

Online services

  • Livios en www.livios.be 
  • Verstandig Bouwen en verstandigbouwen.livios.be 
  • Spaargids en www.spaargids.be
  • Mijn Energie en www.mijnenergie.be 

Het kan ook voorkomen dat we via cookies informatie verzamelen op websites of in apps die niet beheerd worden door DPG Media (bv. de website van een adverteerder). Het plaatsen en gebruik van cookies op die websites of in die apps valt onder het cookiebeleid van de respectievelijke website of app. Informatie die DPG Media via deze weg ontvangt behandelen we volgens de principes zoals uitgelegd in dit Cookiebeleid en steeds met respect voor je voorkeuren. 

3. Waarom gebruikt DPG Media cookies? 

Er bestaan verschillende types cookies die elk gebruikt worden voor een bepaald doel of specifieke functionaliteit. Concreet gebruiken de websites en apps van DPG Media cookies voor de volgende doeleinden:

  • Om onze websites en apps te laten functioneren (“functionele cookies”) en om het algemene gebruik van onze site geanonimiseerd in kaart te brengen (“statistische cookies”); 
  • Om onze websites en apps te personaliseren (“personalisatie cookies”); 
  • Om onze eigen diensten en producten te promoten en te verbeteren (“marketing cookies”); 
  • Om te integreren met sociale media platformen (“social media cookies”); 
  • Om gepersonaliseerde advertenties uit te leveren (“advertentie cookies”). 

Hieronder kan je voor ieder doeleinde meer uitleg terugvinden. 

Om onze websites en apps te laten functioneren en om het algemene gebruik van onze site in kaart te brengen (“functionele en statistische cookies”)

Functionele cookies worden gebruikt om de websites of apps te doen werken. Zonder deze cookies kunnen onze websites en apps niet op een behoorlijke manier werken. Je kan ze daarom niet weigeren of uitzetten. 

Het gaat bijvoorbeeld om cookies die:

  • Je voorkeuren zoals taal of regio helpen onthouden;
  • Er voor zorgen dat er een optimale beeld-, video- en schermweergave is op je apparaat;
  • Je toe laten om in te loggen en ingelogd te blijven;
  • Ons toelaten om misbruik en fraude op te sporen; 
  • Technisch nodig zijn voor de aanlevering van content en advertenties;
  • De producten die je aan je boodschappenmandje toegevoegd hebt, bij te houden; en
  • Ons toelaten bugs of andere problemen op de website en in de app op te sporen. 

Met statistische cookies brengen we het algemeen gebruik van onze websites en apps in kaart op een geanonimiseerde manier. Meer concreet gebruiken we statistische cookies om te bepalen welke onderdelen van de websites of apps het interessantst zijn voor de gebruikers. Dit doen we door te meten hoeveel mensen er op een website komen of een app gebruiken, en welke pagina’s, items of artikelen het meest bekeken worden. 

De informatie die we op die manier verzamelen, wordt gebruikt om statistieken op te maken. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak bepaalde webpagina’s of onderdelen van een app bezocht worden en waar bezoekers en gebruikers over het algemeen de meeste tijd doorbrengen. Hierdoor zijn we in staat de structuur, navigatie en inhoud van de website of app zo gebruiksvriendelijke mogelijk te maken. Deze statistieken en overige rapporteringen kunnen we niet herleiden naar individuele personen. 

Om onze websites en apps te personaliseren (“personalisatie cookies”)

Deze cookies gebruiken we om individueel surf- en gebruiksgedrag op onze websites of in onze apps in kaart te brengen en op basis hiervan de website, app of onze communicatie met jou te personaliseren. Wanneer je een account hebt en ingelogd bent, koppelen we je surf- en gebruiksgedrag aan je account en kunnen we zo je gebruikservaring personaliseren op al je apparaten. We gebruiken ook je ruwe geolocatie om onze website en apps te personaliseren op basis van je geschatte locatie. Zo krijg je bijvoorbeeld artikels te zien die relevant zijn voor de regio waar je je bevindt. 

Het doel van deze cookies is om elke bezoeker en gebruiker te voorzien van informatie die zo relevant mogelijk is voor hem of haar. Daarom proberen we de inhoud van onze websites en apps zoveel mogelijk aan iedere bezoeker of gebruiker aan te passen. Dit doen we door je interessante artikels, video’s of topics aan te bevelen op basis van wat je reeds eerder gelezen of bekeken hebt. Ook onze direct marketing communicatie, zoals nieuwsbrieven en pushberichten, wordt op die manier gepersonaliseerd.

Om onze eigen diensten en producten te promoten en verbeteren (“marketing cookies”)

Deze cookies gebruiken we om je surfgedrag op onze websites en in onze apps in te zetten voor onze eigen marketing doeleinden. Zo kan je dankzij deze cookies advertenties zien voor onze eigen producten en diensten op andere websites en apps. 

Onder deze categorie vallen ook cookies die gebruikt worden om onze websites, apps en diensten te verbeteren (bv. cookies om feedback van gebruikers te verzamelen of cookies die in kaart brengen waar gebruikers afhaken in een registratieflow). 

Om te integreren met sociale media platformen (“sociale media cookies”)

Wanneer we content van Facebook, Instagram of Twitter integreren in onze websites of apps, plaatsen deze partijen cookies om meer te weten te komen over jouw surfgedrag. Daarnaast kan je de artikelen en video’s die je op onze websites of in apps bekijkt, delen via sociale media door middel van “share-knoppen”. Voor het functioneren van deze knoppen wordt gebruik gemaakt van cookies van de betrokken sociale media netwerken, zodat ze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wenst te delen.

Indien je deze cookies niet toelaat, zullen we deze content niet tonen. Meer informatie over dit alles vind je in het privacy- en cookiebeleid van deze bedrijven. 

Om gepersonaliseerde advertenties uit te leveren (“advertentie cookies”)

Om het voor jou steeds interessant te houden, gebruiken we cookies die ons toelaten om je advertenties te tonen die aangepast zijn aan jouw profiel. Dit profiel is opgebouwd aan de hand van je specifieke situatie en interesses.

Concreet gebruiken we je klik-, surf- en gebruiksgedrag om een beeld te krijgen van je vermoedelijke interesses. Op basis van deze interesses kan je opgenomen worden in bepaalde segmenten, zoals ‘man, leeftijdscategorie 30 tot 45 jaar, getrouwd en kinderen, interesse in voetbal’. Je krijgt vervolgens uiteraard andere advertenties te zien dan de segmenten ‘vrouw, leeftijdscategorie 20 tot 30 jaar, ongetrouwd, interesse in reizen’. Hierbij kunnen gegevens van verschillende apparaten aan elkaar gelinkt worden. 

Wanneer je op onze websites een account aanmaakt, kunnen we ook je woonplaats, gender en leeftijd gebruiken om je in de juiste categorieën onder te brengen. Indien je hiervoor opteert, kunnen we ook jouw ruwe geolocatie gebruiken.

In bepaalde gevallen verzamelt DPG Media via cookies informatie op een website of app van een derde partij (bijvoorbeeld de website van een adverteerder). Zo kunnen we je op de DPG Media websites en apps advertenties van die adverteerder laten zien, nadat je zijn website of app bezocht hebt.

Verder gebruikt DPG Media advertentie cookies om:

  • De prestaties van advertenties te meten (bv. hoeveel keer er op een advertentie geklikt werd);
  • Te bepalen hoe vaak je een advertentie te zien krijgt (zo verhinderen we dat je dezelfde advertentie steeds opnieuw ziet);
  • Aan marktonderzoek te doen om meer te weten te komen over het publiek dat websites en apps bezoekt en advertenties bekijkt; en
  • Het verbeteren van gebruikservaring, software en systemen. 

4. Hoe kan ik mijn cookie voorkeuren instellen?

Wanneer je een eerste keer naar een website van DPG Media surft of de eerste keer een app gebruikt, vragen we je via het cookie instellingen-scherm aan te geven voor welke doeleinden je toelaat dat onze websites of apps cookies plaatsen. Je kan voor ieder apparaat een verschillende keuze maken. Wens je bijvoorbeeld enkel alle cookies te aanvaarden op je computer en slechts beperkte cookies op je tablet, dan houden we daar rekening mee. Je keuze is meteen geldig voor alle websites van DPG Media. Enkel bij de apps moet je voor elke app apart je keuze opgeven. 

Je kan achteraf steeds je keuze wijzigen. Op onze websites vind je in de footer onderaan de pagina een link naar je cookie instellingen, die je vervolgens kan aanpassen. Ook in de apps heb je de mogelijkheid om je voorkeuren opnieuw in te stellen. Dit kan je doen door in je profiel naar “privacy” te gaan. Let wel op, je keuze is steeds van toepassing per apparaat. Heb je verschillende apparaten, dan zal je je keuze op alle apparaten apart moeten doorgeven. 

5. Waarom kan ik niet alle cookies weigeren? 

Functionele cookies zullen steeds geplaatst worden omdat ze nodig zijn om de website te doen werken. Statistische cookies worden ook steeds ingeladen, omdat de gegevens die we daarmee verzamelen niet persoonsgebonden zijn.

Alle andere cookies kan je weigeren. Let wel op, ook bij de keuze voor minimale cookies zal je nog steeds advertenties te zien krijgen. Alleen zullen ze contextgebonden (op basis van de inhoud van de pagina) zijn en dus niet afgestemd zijn op jouw interesses. Mogelijk zie je hierdoor ook vaker dezelfde advertenties. 

6. Hoe lang worden cookies bijgehouden?

Hoe lang een cookie wordt bijgehouden, verschilt per cookie. Even ter verduidelijking, er zijn twee soorten cookies: 

  • Tijdelijke cookies (“sessie cookies”): dit zijn cookies die van tijdelijke aard zijn en verwijderd worden van zodra je je browser of app afsluit; 
  • Permanente cookies (“persistent cookies”): deze cookies blijven gestockeerd op je apparaat tot hun bewaartermijn overschreden wordt of tot je ze zelf actief van je apparaat wist. 

Een lijst van alle cookies die door DPG Media gebruikt worden, kan je op deze pagina terugvinden. De lijst biedt een overzicht van alle cookies per cookie categorie alsook hoe lang ze op je apparaat blijven staan. Meer informatie omtrent de bewaartermijnen met betrekking tot de persoonsgegevens die we met behulp van cookies verzamelen, kan je raadplegen in ons Privacybeleid

7. Hoe kan ik cookies manueel verwijderen of uitzetten? 

Je kan er in elke browser voor kiezen om alle cookies die reeds op je computer staan te verwijderen. Let er wel op dat je deze instellingen voor elke browser op elk toestel dat je gebruikt apart moet aanpassen. Indien je ervoor kiest om in je browser geen enkele soort cookies meer toe te laten, inclusief functionele cookies, kan dit een negatieve impact hebben op de werking van onze websites. 

Hieronder vind je terug hoe je cookies van je browser kan verwijderen:

  • Google Chrome: hoe je reeds geplaatste cookies kan verwijderen en hoe je nieuwe cookies kan weigeren staat hier beschreven (web & mobiel). 
  • Firefox/Mozilla: hoe je reeds geplaatste cookies kan verwijderen kan je hier terugvinden (web). Informatie omtrent het weigeren van nieuwe cookies staat hier beschreven (web). Voor mobiel neem je best hier een kijkje. 
  • Safari: hoe je reeds geplaatste cookies kan verwijderen en hoe je nieuwe cookies kan weigeren staat hier beschreven (web). Voor mobiel kan je dit hier terugvinden. 
  • Internet Explorer: hoe je reeds geplaatste cookies kan verwijderen en hoe je nieuwe cookies kan weigeren staat hier beschreven. 
  • Opera: Hoe je reeds geplaatste cookies kan verwijderen en hoe je nieuwe cookies kan weigeren staat hier beschreven.

8. Wie is verantwoordelijk voor het gebruik van cookies? 

DPG Media is de verantwoordelijke voor de verwerking van je persoonsgegevens, en bestaat juridisch gezien uit drie verschillende entiteiten:

  • DPG Media NV, met maatschappelijke zetel te Mediaplein 1, 2018 Antwerpen, ondernemingsnummer 0432.306.234, Tel.: 02/255.32.11, E-mail: privacy@dpgmedia.be; 
  • DPG Media Services NV, met maatschappelijke zetel te Mediaplein 1, 2018 Antwerpen, ondernemingsnummer 0403.506.340, Tel. 02/454.22.11, E-mail: privacy@dpgmedia.be; en
  • JOE FM NV, met maatschappelijke zetel te Mediaplein 1, 2018 Antwerpen, ondernemingsnummer 0469.992.615, Tel.: 02/255.32.11, E-mail: privacy@dpgmedia.be. 

DPG Media is de Belgische tak van DPG Media Group, dat naast in België ook actief is in Nederland en Denemarken. Onze IT-teams zitten verspreid over België en Nederland, waardoor sommige medewerkers van DPG Media Nederland mogelijks ook werken met je gegevens binnen dit Cookiebeleid. Je gegevens worden evenwel niet gebruikt door de Nederlandse of Deense merken van de groep.

9. Werkt DPG Media samen met derde partijen? 

Ja, naast onze eigen cookies die uitgaan van DPG Media zelf, plaatsen ook derde partijen (onze partners) cookies op onze websites en apps. Vandaar dat er twee soorten cookies zijn: 

  • Eerste partij cookies (“first party cookies”): dit zijn cookies die worden geplaatst door het domein van DPG Media. Enkel DPG Media heeft toegang tot de informatie die in de cookie is opgenomen. 
  • Derde partij cookies (“third party cookies”): dit zijn cookies die worden geplaatst door een derde partij, dus niet door DPG Media zelf. Bij deze cookies heeft de derde partij die de cookie plaatst toegang tot de gegevens die in de betreffende cookie opgenomen zijn. 

10. Samenwerking met advertentie partners 

We staan onze adverteerders toe om door middel van cookies statistieken bij te houden over de effectiviteit van hun campagnes op onze websites en apps, bijvoorbeeld om te meten hoe vaak er op hun advertenties geklikt is. 

Daarnaast werken we samen met gespecialiseerde advertentienetwerken en mediabureaus, die optreden als tussenpersoon tussen adverteerders en website- en app-beheerders (zoals DPG Media). Deze partijen plaatsen cookies op onze websites en in onze apps om advertenties te kunnen uitleveren, wat ze kunnen doen op basis van informatie die ze eerder over jou verzamelden op andere sites of in andere apps.

Met betrekking tot het samenwerken met advertentie partners neemt DPG Media deel aan het IAB Transparency & Consent Framework (“IAB TCF”). Dit is een regelgevend kader, opgesteld door het IAB (Interactive Advertising Bureau), met als doel een standaard te creëren die spelers binnen de markt van online gepersonaliseerde advertenties kunnen volgen om te voldoen aan de vereisten van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (“AVG”). Op die manier wordt ervoor gezorgd dat je keuzes met betrekking tot (gepersonaliseerde) advertenties door alle partijen binnen de advertentiemarkt worden gerespecteerd. 

De lijst van  advertentiepartners waar we mee samenwerken kan je vinden door onderaan de website of in de app in je profiel (onder privacy) op “Cookie instellingen” te klikken, daarna te klikken op “Anders instellen” en op het volgende scherm te navigeren naar de tab “Partners”. 

11. Waarom gebruiken onze advertentiepartners cookies? 

Onze advertentiepartners ("leveranciers") maken gebruik van cookies. Hieronder leggen we uit wat ze hiermee kunnen doen. We geven ook steeds aan wat niet toegelaten is. 

Om de beveiliging te verzekeren, fraude te voorkomen en fouten op te sporen

Leveranciers kunnen hierbij:

  • Ervoor zorgen dat gegevens veilig worden verzonden;
  • Kwaadaardige, frauduleuze, ongeldige of illegale activiteiten opsporen en voorkomen;
  • Zorgen voor een correcte en efficiënte werking van systemen en processen, waaronder het monitoren en verbeteren van de prestaties van systemen en processen die zijn betrokken bij toegestane doeleinden;
  • Opmerking: gegevens die worden verzameld en gebruikt om zorg te dragen voor goede beveiliging, fraude te voorkomen en fouten op te sporen kunnen automatisch verzonden apparaat kenmerken bevatten ten bate van identificatie, nauwkeurige geolocatie gegevens en gegevens verkregen door het actief scannen van apparaat kenmerken voor identificatie zonder afzonderlijke openbaarmaking en/of opt-in. 

Wat leveranciers niet kunnen is gegevensverwerkende handelingen die toegestaan zijn onder dit doeleinde, verrichten onder een ander doeleinde.

Om informatie te verstrekken en te reageren op technische aanvragen

Leveranciers kunnen hierbij:

  • Het IP-adres van een gebruiker gebruiken om een advertentie via het internet af te leveren;
  • Reageren op de interactie van een gebruiker met een advertentie, door de gebruiker naar een landingspagina te sturen;
  • Het IP-adres van een gebruiker gebruiken om content via het internet af te leveren;
  • Reageren op de interactie van een gebruiker met de content, door de gebruiker naar een landingspagina te sturen;
  • Informatie gebruiken over het apparaattype en de mogelijkheden voor het leveren van advertenties of content, bijvoorbeeld om de juiste grootte van het advertentie-, creatief of videobestand aan te bieden in een formaat dat door het apparaat wordt ondersteund.

Wat leveranciers niet kunnen is gegevensverwerkende handelingen die toegestaan zijn onder dit doeleinde, verrichten onder een ander doeleinde. 

Om gepersonaliseerde advertenties uit te leveren 

Hierbij gebruiken leveranciers cookies om: 

  • Gepersonaliseerde advertenties te kunnen selecteren waarbij ze advertenties selecteren op basis van een gebruikersprofiel of andere historische gebruikersgegevens, waaronder de eerdere activiteiten, interesses, bezoeken aan sites of apps, locatie of demografische informatie van een gebruiker. 
  • Basisadvertenties te selecteren waarbij ze: 
    • Realtime informatie gebruiken over de context waarin de advertentie wordt weergegeven, om advertenties te tonen, inclusief informatie over de content en het apparaat, zoals: apparaattype en -mogelijkheden, platforminformatie (“user agent”), URL en IP-adres;
    • De niet-precieze geolocatiegegevens van een gebruiker gebruiken (niet-precies betekent slechts een locatie bij benadering waarbij ten minste een radius van 500 meter is toegestaan); 
    • De frequentie bepalen van de advertenties die aan een gebruiker worden getoond; 
    • De volgorde bepalen waarin advertenties aan een gebruiker worden getoond; 
    • Voorkomen dat een advertentie in een ongeschikte redactionele (merk-onveilige) context getoond wordt. 

Wat leveranciers niet kunnen is een gepersonaliseerd advertentieprofiel aanmaken met behulp van deze informatie voor de selectie van toekomstige advertenties zonder een afzonderlijke rechtsgrond voor de aanmaak van een gepersonaliseerd advertieprofiel. 

  • Een gepersonaliseerde advertentieprofiel aan te maken waarbij ze informatie over een gebruiker kunnen verzamelen, waaronder de activiteiten, interesses, demografische informatie of de locatie van van een gebruiker, om een gebruikersprofiel aan te maken of te bewerken voor gebruik in gepersonaliseerde advertenties. 
  • Prestaties van advertenties te meten waarbij ze kunnen:
    • Meten of en hoe advertenties werden geleverd aan en interactie aangingen met een gebruiker;
    • Rapportage verschaffen over advertenties, inclusief hun doeltreffendheid en prestaties;
    • Rapportage verschaffen over gebruikers die interactie aangingen met advertenties met behulp van gegevens waargenomen tijdens de interactie van de gebruiker met die advertentie;
    • Rapportage verschaffen aan adverteerders over de advertenties die op hun eigendom worden weergegeven;
    • Meten of een advertentie in een geschikte redactionele omgeving (merk veilig) context getoond wordt;
    • Het percentage vaststellen van de advertentie die de kans had gezien te worden en de duur van die kans bepalen

Wat leveranciers niet kunnen is zonder afzonderlijke rechtsgrond op panels gebaseerde of soortgelijke afgeleide gegevens over het publiek toepassen op de gegeven van advertentiemetingen om marktonderzoek toe te passen om inzichten in het publiek te verkrijgen.

  • Marktonderzoek toe te passen om inzichten in het publiek te genereren kunnen ze: 
    • Geaggregeerde rapportage verschaffen aan adverteerders of hun vertegenwoordigers over het publiek dat door hun advertenties wordt bereikt, via op panels gebaseerde en op soortgelijke wijze afgeleide inzichten;
    • Geaggregeerde rapportage verschaffen aan adverteerders over het publiek dat werd bereikt of dat interactie aanging met content en/of advertenties op hun eigendom door op panels gebaseerde en op soortgelijke wijze afgeleide inzichten toe te passen;
    • Offline Gegevens associëren met een online gebruiker ten bate van marktonderzoek om inzichten in het publiek te genereren als leveranciers hebben verklaard gegevensbronnen te matchen en combineren;
    • Deze informatie combineren met andere informatie die eerder werd verzameld, inclusief overheen websites en apps. 

Wat leveranciers niet kunnen is: Zonder afzonderlijke rechtsgrond de prestaties en doeltreffendheid meten van advertenties die aan een specifieke gebruiker getoond werden of waar deze interactie mee aanging, om de prestaties van advertenties te meten en Zonder afzonderlijke rechtsgrond meten welke content een specifieke gebruiker is verschaft en hoe deze er interactie mee aanging, om de content prestaties te meten.

  • Nieuwe producten te ontwikkelen en producten te verbeteren waarbij ze kunnen: 
    • Informatie gebruiken om hun bestaande producten te verbeteren met nieuwe functies en om nieuwe producten te ontwikkelen.
    • Nieuwe modellen en algoritmes aanmaken door middel van machinaal leren.

Wat leveranciers niet kunnen is gegevensverwerkende handelingen die toegestaan zijn onder dit doeleinde, verrichten onder een ander doeleinde. 

Om verschillende apparaten aan elkaar te linken

DPG Media en bepaalde van haar advertentiepartners kunnen je verschillende apparaten aan elkaar linken. Zo kan bijvoorbeeld je surf- en gebruiksgedrag van op je smartphone gebruikt worden om je gepersonaliseerde reclame te tonen op je tablet en computer (en omgekeerd). Leveranciers kunnen hierbij: 

  • Deterministisch bepalen dat twee of meer apparaten tot dezelfde gebruiker of hetzelfde huishouden behoren;
  • Probabilistisch bepalen dat twee of meer apparaten tot dezelfde gebruiker of hetzelfde huishouden behoren;
  • Actief apparaat kenmerken scannen voor identificatie voor probabilistische identificatie als gebruikers leveranciers in staat hebben gesteld om actief apparaat kenmerken te scannen voor identificatie. 

Om een identificator aan te maken op basis van automatisch verzonden apparaat kenmerken

Bepaalde advertentiepartners kunnen automatisch verzonden apparaat kenmerken ter identificatie ontvangen en gebruiken. Leveranciers kunnen hierbij: 

  • Een identificator aanmaken met gegevens die automatisch uit een apparaat worden verzameld voor specifieke kenmerken, bijv. IP-adres, platforminformatiestring.
  • Een dergelijke identificator gebruiken om een apparaat opnieuw te trachten te identificeren.

Wat leveranciers niet kunnen: 

  • Een identificator aanmaken met behulp van gegevens die zijn verzameld via het actief scannen van een apparaat op specifieke kenmerken, zoals geïnstalleerde lettertypen of schermresolutie zonder de afzonderlijke opt-in van gebruikers met betrekking tot het actief scannen van apparaat kenmerken ter identificatie.
  • Een dergelijke identificator gebruiken om een apparaat opnieuw te identificeren.

Om offline gegevens met elkaar te matchen en combineren

Sommige advertentiepartners kunnen ook offline gegevens met elkaar matchen en combineren, maar enkel voor zover ze hiervoor een wettelijke basis hebben. Leveranciers kunnen hierbij offline verkregen gegevens combineren met online verzamelde gegevens ter ondersteunen van één of meer doeleinden of speciale doeleinden. 

Om je precieze geolocatie te bepalen en gebruiken

Enkel indien je er expliciet zelf voor kiest, kunnen leveranciers je precieze geolocatiegegevens gebruiken. Binnen deze context kunnen leveranciers precieze geolocatie gegevens verzamelen en verwerken ter ondersteuning van één of meer doeleinden. Ter verduidelijking, precieze geolocatie betekent dat er geen beperkingen zijn op de precisie van de locatie van een gebruiker; dit kan binnen verschillende meters nauwkeurig zijn. Merk wel op, bepaalde vormen van gebruik van deze gegevens voor beveiliging of fraudepreventie zijn afzonderlijk gedekt en vereisen geen afzonderlijke gebruikers-opt-in voor het gebruik van nauwkeurige geolocatiegegevens.

12. Doet DPG Media aan geautomatiseerde individuele besluitvorming?

Neen. De Europese wetgeving rond gegevensbescherming (GDPR/AVG) legt organisaties bepaalde voorwaarden op wanneer ze besluiten nemen over individuen uitsluitend op basis van geautomatiseerde verwerkingen, waaronder profilering, en wanneer deze besluiten rechtsgevolgen of andere significante gevolgen hebben. Concreet verwijst de wet naar voorbeelden als een automatische weigering van een online ingediende kredietaanvraag of verwerkingen van sollicitaties via het internet zonder menselijke tussenkomst. DPG Media doet niet aan dit soort besluitvorming.

Bovendien staat DPG Media niet toe dat advertentie partners voor profileringsdoeleinden bepaalde gegevens capteren die op zich gevoelige gegevens uitmaken of die door het combineren met andere gegevens, kunnen leiden tot gevoelige gegevens. Zo wordt informatie met betrekking tot politieke voorkeur, seksuele geaardheid of gezondheid, in geen geval doorgegeven aan advertentie partners. Lees je bijvoorbeeld een artikel die een bepaalde politieke voorkeur reflecteert, dan wordt dit niet gebruikt om je gepersonaliseerde advertenties te tonen. 

13. Cookies, gegevensbescherming en je rechten

De informatie die in cookies opgenomen is, kan in bepaalde gevallen een persoonsgegeven in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (“AVG”) uitmaken. 

De AVG verplicht ons om steeds een wettelijke basis te hebben om je persoonsgegevens te verwerken. Voor wat betreft functionele cookies, leunt DPG Media hierbij op haar gerechtvaardigd belang om bezoekers en gebruikers een optimale en veilige website, app of dienst aan te bieden. Hetzelfde geldt voor statistische cookies, waar het in DPG Media’s gerechtvaardigd belang is om geanonimiseerde statistische gegevens te verzamelen omtrent het gebruik van haar websites en apps. Voor alle overige cookies die persoonsgegevens kunnen bevatten, stoelt DPG Media de verwerking van je gegevens op je toestemming. Die kan je ten allen tijde (opnieuw) intrekken. Enkel bij VTM GO gebeurt de verwerking van je persoonsgegevens voor personalisatie en aanbevelingen van de content (dus niet de advertenties) op basis van de noodzaak voor het uitvoeren van de overeenkomst die met je hebben. Personalisatie is daarbij immers een essentieel element van onze dienst. 

Naast het recht om ten allen tijde je toestemming terug in te trekken, heb je onder de AVG als consument enkele andere rechten die je jegens DPG Media kan uitoefenen. Dit houdt ook het recht in om een klacht in te dienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit. Meer informatie omtrent deze rechten en hoe je ze kan uitoefenen, kan je in ons Privacybeleid terugvinden. Hoe je jouw toestemming kan intrekken vind je terug onder punt 4 “Hoe kan ik mijn cookie voorkeuren aanpassen?”. 

Verder behandelen we persoonsgegevens steeds in lijn met ons Privacybeleid, dat moet gelezen worden in samenhang met dit Cookiebeleid. Ook informatie omtrent de verwerking van persoonsgegevens die niet via cookies worden verzameld, kan je in ons Privacybeleid terugvinden. 

14. Wijzigingen van dit Cookiebeleid

We zullen af en toe ons Cookiebeleid moeten aanpassen omdat bijvoorbeeld onze website, onze app of de regelgeving omtrent cookies wijzigt. Wanneer we veranderingen aan het Cookiebeleid publiceren, passen we de datum van de “Laatste update” bovenaan deze pagina aan. Je vind hier steeds de meest recente versie. 

Wanneer ons Cookiebeleid aanzienlijk wijzigt (bijvoorbeeld wanneer er een nieuwe advertentiepartner toegevoegd wordt), zal je opnieuw gevraagd worden om je voorkeuren in te stellen bij je eerstvolgende bezoek aan de website of gebruik van de app. 

15. Nog vragen? 

In geval van vragen over ons Cookiebeleid, kan je op volgende wijze contact opnemen met de Data Protection Officer van DPG Media: 

  • per post: DPG Media, t.a.v. de Data Protection Officer, Mediaplein 1, 2018 Antwerpen; of
  • per e-mail: via privacy@dpgmedia.be.