< Terug naar nieuws

VTM NIEUWS en HLN bereiken recordaantal Vlamingen op verkiezingsdag

VTM NIEUWS en HLN hebben op de verkiezingsdag van 26 mei met hun verslaggeving een recordaantal Vlamingen bereikt, op tv en via de verschillende online kanalen.

Mensen keken meer en langer

Bijna 1,8 miljoen* mensen keken op tv naar De Stem Van Vlaanderen, de grote live operatie van VTM NIEUWS die zondagochtend om 08.00 begon en duurde tot 23.10. Mensen keken langer dan bij de voorbije verkiezingen. Gemiddeld keken ze 1 uur en 23 minuten. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018 was die gemiddelde duur nog 1 uur en 11 minuten. Het bereik bleef gedurende de dag constant.
Online keken maar liefst 1,1 miljoen mensen naar de livestream van VTM NIEUWS via HLN. Via sociale media zoals Facebook en Instagram keken nog eens 1,7 miljoen mensen naar reportages van VTM NIEUWS.
De nieuwsdienst kon als eerste concrete verkiezingsresultaten brengen. Om 15.18 bracht Elke Pattyn de cijfers van Heist-op-Den-Berg die meteen de toon zetten.
Ook het ultieme debat van de partijvoorzitters zaterdag in VTM NIEUWS kon op heel wat extra belangstelling rekenen. Het debat piekte met 568.000 kijkers en maakte op dat moment VTM NIEUWS ook marktleider.

Verkiezingen 2019 eerste resultaat

"We zijn heel blij met deze resultaten. Kijkers hebben op verschillende schermen onze grote live operatie kunnen volgen en appreciëren. Via het regionale netwerk van News City zijn we er ook in geslaagd als eerste relevante uitslagen te brengen." – An Goovaerts en Nicholas Lataire, hoofdredacteurs VTM NIEUWS

Records online gebroken

Verkiezingen 2019 app HLN

Een recordaantal mensen zochten het verkiezingsnieuws online via hln.be. De site kende maar liefst 2,291 miljoen bezoekers, een stijging van 8 procent ten opzichte van de gemeenteraadsverkiezingen van oktober. Gebruikers bleven gemiddeld 17 minuten online, twee minuten langer dan in 2018. Ook het aantal videoviews, maar liefst 4 miljoen, kende een record.
De vernieuwde HLN-app miste zijn start niet. De app kende een stijging van 14 procent ten opzichte van 2018 en piekte met 545.000 gebruikers. Mensen gebruikten de app gemiddeld 35 minuten om het verkiezingsnieuws te volgen.
De stemtest van De Stem van Vlaanderen is dit jaar gebruikt door 1,259 miljoen Vlamingen.

"We merken dat lezers heel de dag echt hongerig waren naar nieuws over de verkiezingen. Elk nieuwtje dat we via pushberichten lanceerden, deed heel wat mensen naar de site surfen op zoek naar nog méér nieuws. Die honger naar nieuws zorgde voor een record in het gebruik van de HLN-app en het aantal videoviews.” – Dimitri Antonissen, hoofdredacteur HLN

 

Digitale vernieuwing bij De Morgen

Ook voor De Morgen was deze verkiezingszondag hét moment om volop gebruik te maken van de troeven van het nieuwe digitale platform met een liveblog én analyseblog gekoppeld aan een interactieve kaart. Met een totaal van 503.945 bezoekers werd de kaap van een half miljoen bezoekers gehaald. De cijfers en inzichten werden instant vertaald naar een extra DM Editie om 20u.

Delen