< Terug naar Over ons

Sociaal engagement

Sociaal Engagement

Bij DPG Media willen we met de kracht van onze merken ook maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen. Dat doen we via eigen goede doelen, maar ook door de ondersteuning van externe initiatieven. 

Rode Neuzen Dag

Slotshow Rode Neuzen Dag 2018

Rode Neuzen Dag is een initiatief van VTM, Qmusic en Belfius dat jongeren met psychische problemen helpt. In 2018 vond de derde Rode Neuzen Dag plaats. Tijdens deze editie lag de focus op het mentale welzijn van jongeren op school. Heel Vlaanderen werd gemobiliseerd, met 4.269.073 euro als eindresultaat. Het geld wordt onder meer gebruikt om scholen te ondersteunen die investeren in mentaal welzijn van hun leerlingen. Het ingezamelde geld komt terecht in het Rode Neuzen Fonds, dat beheerd wordt door de Koning Boudewijnstichting. 
 
In 2015 bracht de eerste Rode Neuzen Dag 3.858.814 euro op voor 26 organisaties in Vlaanderen, die allen hulp bieden aan jongeren met psychische problemen. De tweede Rode Neuzen Dag in 2016 zamelde 4.103.677 euro in voor vijf OverKop-huizen in Genk, Gent, Mechelen, Oostende en Tienen waar jongeren gemakkelijk binnen en buiten kunnen wandelen voor ontspanning, maar ook voor snelle professionele psychologische hulp.

Naar Rode Neuzen Dag

OverKop

OverKop

Met de opbrengsten van Rode Neuzen Dag in 2016 werden 5 OverKop-huizen opgericht, één in elke Vlaamse provincie. In een OverKop-huis kunnen jongeren tot 25 jaar terecht die op zoek zijn naar een luisterend oor of nood hebben aan professionele therapeutische hulp, zonder een label opgeplakt te krijgen. Het is een veilige plek waar je binnen en buiten kan lopen en allerlei leuke activiteiten kan doen. 

De naam 'OverKop' werd door jongeren zelf bedacht en heeft een dubbele betekenis. 'Overkop gaan' kan fun zijn, maar kan ook betrekking hebben op 'problemen in je kop', want het is 'ok' om je af en toe minder goed te voelen en 'ok' om erover te praten.

Veilig in het verkeer

Met Aya en Zeppe & Zikki
Verkeersveiligheid met Aya

Aya is een ruimtewezentje dat toevallig in de tuin van Otto en Belle belandt en niets afweet van het verkeer. Otto en Belle leren Aya spelenderwijs de verkeersregels. De avonturenreeks op VTM KIDS JR is gemaakt op maat van kleuters. Voor ouders zitten er handige geheugensteuntjes in om zelf de verkeersregels goed te volgen. Daarnaast is er ook elk jaar een grote Aya-scholenactie, waaraan gemiddeld 3.000 kleuterklassen of zo'n 60.000 kleuters deelnemen.

Naar Aya

Zeppe en Zikki met fluovestjes

Zeppe & Zikki helpen kinderen uit de lagere school veiliger door het verkeer. Als Zeppe & Zikki samen op weg gaan, komen ze allerlei gevaren tegen. Die proberen ze op originele manieren te omzeilen en zo belanden ze in knotsgekke situaties. Ondertussen leren kinderen om in het verkeer niet alleen zelf voorzichtig te zijn, maar ook om anderen te helpen.

Het meest zotte verkeersduo van Vlaanderen is ook het boegbeeld in meerdere nationale veiligheidscampagnes.

Naar Zeppe & Zikki

Koninklijke Vereniging Kindergeluk vzw

Logo Koninklijke Vereniging vzw Kindergeluk

Als bedrijf ondersteunen we deze vzw die tot doel heeft minderbedeelde kinderen en jongeren nieuwe kansen te geven, zowel op sociaal als cultureel vlak. De opbrengsten van de gidsbeurten aan het EPC (onze drukkerij in Lokeren) worden verdubbeld en integraal doorgestort naar vzw Kindergeluk.

Fairtime Awards

Fairtime Awards - winnaars 2018

Elk jaar organiseert DPG Media de Fairtime Awards, een creatieve wedstrijd voor sociale en humanitaire organisaties. De twee winnaars ontvangen media- en advertentiebudget voor een pakkende campagne bij onze merken.

In 2018 won Ouders van Verongelukte Kinderen een tv- en onlinecampagne voor hun ‘don’t text and drive’-spot van de hand van het Happiness Brussels. Vzw De Tuut van Tegenwoordig won een radiocampagne. Ze wisten de jury te overtuigen met een creatief radioscript dat bedacht werd door Supermachine.

Ondersteuning bij grote rampen

Consortium 12-12 VTM NIEUWS

Bij grote humanitaire en natuurrampen bieden we humanitaire organisaties - via het Consortium 12-12 - kosteloos zendtijd aan om hun boodschap snel over te brengen. Samen met de andere grote Vlaamse omroepen overleggen we over de beste aanpak om Vlaanderen te informeren en te sensibiliseren.

Waterloos drukken

drukkerij EPC Lokeren

Onze drukkerij EPC (of Eco Print Center) is een pionier op het vlak van droge offset druk. De drukpersen werken volgens een milieuvriendelijke procedure dat waterloos drukken genoemd wordt. Zo leveren ze kwalitatief drukwerk op een milieuvriendelijke manier.

Naar EPC